ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 13 RM. VÂLCEA

Step by Step

Scopul educației este transferul de flacără.
http://scoala13valcea.ro/images/despre_noi/step_by_step/1%20citim%20mesajul%20zilei.JPG

Citirea mesajului

Scaunul autorului

Completarea calendarului naturii

 

Panoul aniversarilor

 

Minilecție

 

Lucrul pe centre

La centrul de scriere

La centrul de citire

La centrul de arte

La centrul de construcții

 

 

Evaluarea

O zi în clasa Step by Step

· Dimineața, copiii sosesc la școală. Unul dintre invatatori ii primeste, copiii isi pregatesc tinuta confortabila, incaltand pantofi lejeri, ori ramanand in ciorapi, clasa fiind prevazuta cu mocheta. Sa nu va surprinda ca adesea copiii stau pe jos in spatiul comun, in cerc.

 

· Programul propriu zis incepe cu Intalnirea de dimineata care porneste cu prezentarea Agendei zilei. Ea reprezinta planificarea activitatilor zilei curente. Au loc intrebari si precizari pana cand se constata ca planul de activitati a fost insusit si acceptat. Un alt moment este Calendarul zilei curente. Precizarea zilei, a datei, a evenimentelor sociale si personale legate de ziua curenta, inclusiv aspectul vremii, comentariile si intrebarile.

 

· Urmeaza apoi Mesajul zilei - un mesaj conceput de invatator pentru a introduce cunostintele sau deprinderile noi de achizitionat si de prelucrat pe Centre de activitati. Mesajul da prilejul de introducere - de dorit interactiv - a notiunilor noi si reamintirea celor anterioare necesare introducerii celor noi, prin dirijarea intrebarilor si abilitatilor copiilor.

 

· Un alt moment important este acela al Noutatilor. Copiii se inscriu, de regula, prin scrierea numelor lor pe sevaletul de prezentare, pentru a comunica celorlalti noutatile sau experientele personale deosebite. (De la ce i s-a intamplat ieri, la ce a visat, ori ce a citit nou, ce experiente de cunoastere ori emotionale a avut, orice este posibil). Noutatile sunt comunicate celorlalti stand pe ,,Scaunul Autorului”, unde copilul va fi valorizat, dar va avea si responsabilitatea comunicarii, intrucat urmeaza intrebarile si comentariile colegilor.

 

· In orice clasa Step by Step sunt amenajate urmatoarele sase centre: Citire, Scriere, Matematica, Stiinte, Constructii, Arte.

 

· In fiecare centru se formeaza grupuri de cate patru sau cinci copii. Munca in grupuri este benefica deoarece: se invata mai bine daca se discuta; sensul conceptelor este conturat prin activitati comune; dezvolta increderea in sine.

· Pe masa fiecarui centru sunt scrise sarcinile de lucru specifice centrului.

 

· Concepute de invatator pentru a exersa abilitatile de dobandit sau combinarea lor cu altele asimilate, sarcinile sunt progresive, astfel incat sa permita tuturor sa le poata rezolva in ritmul si la nivelul sau.

 

· Cand invatatorii s-au convins ca sarcinile au fost intelese de catre toti copiii, ei devin colaboratori in demersul de cunoastere al fiecaruia. Dupa un timp, necesar celor mai multi sa realizeze o parte din sarcini (sa-si exerseze abilitatile specifice) se face o evaluare.

 

· Fiecare grup - si fiecare individ - prezinta in fata celorlalti rezolvarea sarcinilor la centrul respectiv. Este un moment al evaluarii - la care iau parte colegii, cu intrebari, sugestii etc., dar si invatatorul.

 

· Lucrarile care s-au efectuat sunt afisate in clasa; cateva zile ele reprezinta prilej de comparatie si oglindire a demersurilor mentale, a deprinderilor si dexteritatilor achizitionate la acel moment.

 

·  

· Implicarea familiei în activitatea din clasă

 

Cateva din sarcinile posibile ale parintelui voluntar sunt:

· Coordonatori ai unor evenimente speciale: parintii cauta resurse pentru programe speciale; ajuta la desfasurarea evenimentelor pentru realizarea unui proiect la nivel de clasa sau an de studii.

 

· Reparatii si imbunatatiri: parintii pot ajuta la repararea si imbunatatirea scolii, cum ar fi vopsirea sau construirea terenului de joaca.

 

· Munca in biblioteca: acesti parinti ajuta biblioteca prin verificarea si ordonarea cartilor.

 

· Activitati stiintifice si artistice: parintii pot participa la proiecte speciale artistice si stiintifice care necesita ajutor suplimentar din partea adultilor.

 · Supraveghetori pe terenul de joaca: parintii isi ofera o parte din timpul lor pentru supravegherea pe terenul de joaca, pentru a permite invatatorilor sa foloseasca acel timp mai bine la activitati.

 

· Organizatori ai zilelor de nastere si a altor sarbatori: mamele si tatii pregatesc sarbatorirea zilei de nastere a copilului lor cu toata clasa sau stabilesc detaliile altor sarbatori: "100 de zile de scoala".

 

De ce Step by Step?

Parcurgând aceeași programa scolara ca si in invatamantul traditional, Step by Step aduce ca noutate:

· un învățământ după nevoile și posibilitățile copilului, desfășurat într-o atmosferă caldă și plăcută;

 

· dezvoltă între elevi relații de prietenie, colaborare, întrajutorare, fiind obisnuiti sa se descurce si singuri in diferite situații;

 

· nu încurajează concurenta pentru ca la aceasta varsta copilul nu poate sa inteleaga si sa suporte competiția fără urmări negative;

 

· sistemul de notare cu calificativul din invatatmantul traditional este inlocuit cu alte instrumente de evaluare specifice ritmului de dezvoltare al copilului;

 

· sarcinile primite de elevi acasă sunt mult mai reduse decat in traditional. Programul permite ca nici un copil sa nu plece acasa fara sa citeasca, sa scrie, sau sa povesteasca zilnic.